obecní úřad obce Holasice
Václavská 29, 664 61
Holasice
IČO: 00488143
Nesrovnalosti při poskytování poštovních služeb
Poštovní služby se dělí na základní a ostatní; není vyloučeno, že provozovatelé poskytují i další - nepoštovní služby.
Základními poštovními službami jsou služby definované v § 3 zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů:dodání poštovních zásilek do 2 kg,
dodání poštovních balíků do 10 kg,
dodání peněžní částky poštovním poukazem,
dodání doporučených zásilek,
dodání cenných zásilek,
bezúplatné dodání poštovních zásilek do 7 kg pro nevidomé osoby,
služby plynoucí z mezinárodních závazků.
Bližší technické specifikace základních poštovních služeb jsou stanoveny ve vyhlášce č. 464/2012 Sb., o stanovení specifikace jednotlivých základních služeb a základních kvalitativních požadavků na jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů.
Ostatními poštovními službami jsou ty poštovní služby, které nespadají pod vymezení základních poštovních služeb, ale jedná se o činnost prováděnou podle poštovní smlouvy, která zpravidla zahrnuje poštovní podání, třídění a přepravu poštovní zásilky prostřednictvím poštovní sítě a je prováděna za účelem dodání poštovní zásilky příjemci.
Někteří provozovatelé poštovních služeb poskytují i nepoštovní služby, např. SIPO, provádění důchodové služby, problematiku datových schránek, Czech POINT nebo např. finanční či bankovní služby, které jsou poskytovány Českou poštou, s.p.
Při řešení stížností na tyto nepoštovní služby není dána působnost Českého telekomunikačního úřadu a věc je řešena postoupením na příslušný orgán státní správy, příp. poučením stěžovatele.
V případě, kdy provozovatel poštovních služeb poštovní službu neposkytne, nebo ji poskytne vadně, je zákazník (odesílatel, adresát, v některých případech i příjemce) oprávněn podat u provozovatele reklamaci; podrobnosti týkající se toho, jakým způsobem, kde a v jakých lhůtách uplatnit reklamaci a lhůty pro její vyřízení jsou podle zákona povinnou náležitostí poštovních podmínek konkrétního provozovatele.
V některých případech (typicky u poškození zásilky či úbytku jejího obsahu) je zapotřebí součinnosti adresáta či jiného příjemce, od kterého je zpravidla vyžadováno, aby v případě, že takovouto zásilku převzal, do určité přiměřené lhůty (často v řádech dnů) předložil zásilku včetně obalového materiálu provozovateli k posouzení práva na náhradu škody a k posouzení její výše.
Kterýkoliv zákazník provozovatele poštovních služeb.
Seznam provozovatelů poštovních služeb, oznámených Českému telekomunikačnímu úřadu, je k dispozici na internetových stránkách Českého telekomunikačního úřadu.
Zákazník se se svým problémem obrátí na Český telekomunikační úřad - ten celou záležitost posoudí; je-li to zapotřebí, zajistí její přešetření u provozovatele poštovních služeb, příp. bude vůči provozovateli poštovních služeb postupovat v rámci svých kompetencí daných zákonem o poštovních službách či zákonem o ochraně spotřebitele.
Na Český telekomunikační úřad se lze obrátit se stížností, dotazem či podnětem libovolným způsobem (písemně, elektronickou poštou, faxem, telefonicky nebo osobně).
V případě, že provozovatel poštovních služeb nevyhoví reklamaci či nevyřídí reklamaci ve lhůtě, je odesílatel nebo adresát oprávněn podat u Českého telekomunikačního úřadu návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace, a to nejpozději do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo marného uplynutí lhůty pro její vyřízení; po této době právo uplatnit námitku zanikne.
Návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace musí splňovat náležitosti pro podání dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů - musí být tedy zřejmé, kdo podání činí, které věci se týká a čeho se domáhá.
Podání je možné učinit písemně nebo ústně do protokolu u místně příslušného odboru Českého telekomunikačního úřadu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.
Podání je možné učinit i pomocí jiných technických prostředků (dálnopis, telefax, prostřednictvím veřejné datové sítě), v takovém případě je však zapotřebí podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.
Elektronické podání lze učinit také datovou zprávou, která je opatřena uznávaným elektronickým podpisem, nebo která je odeslána do datové schránky Českého telekomunikačního úřadu (identifikátor a9qaats).
Návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace podléhá správnímu poplatku (viz níže).
Obraťte se na Český telekomunikační úřad.
Českému telekomunikačnímu úřadu je třeba poskytnout všechny dostupné informace, příp. i písemné doklady, jež se daného případu týkají.
Předepsané formuláře nejsou stanoveny; je však možné využít formuláře dostupné na internetových stránkách Českého telekomunikačního úřadu.
Pro podání stížnosti, vznesení dotazu či zaslání podnětu nejsou stanoveny správní ani jiné poplatky.
V případě podání návrhu na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace činí správní poplatek 100 Kč; správní poplatek je možné uhradit poštovní poukázkou nebo bezhotovostním převodem na účet Českého telekomunikačního úřadu.
Lhůty pro vyřízení stížnosti či dotazu nejsou stanoveny.
Rychlost vyřízení závisí na konkrétních okolnostech dané záležitosti; snahou Českého telekomunikačního úřadu je tyto případy vyřídit co nejdříve.
Lhůty pro vyřízení námitky proti vyřízení reklamace jsou stanoveny v zákoně o poštovních službách, kdy lhůta pro vydání rozhodnutí činí 90 dnů, s možností prodloužení u zvlášť složitých sporů.
Dalším účastníkem řízení o námitce proti vyřízení reklamace je provozovatel poštovních služeb.
V některých případech je potřebná průběžná spolupráce s Českým telekomunikačním úřadem.
Můžete využít tuto elektronickou adresu (v případě podání stížnosti, vznesení dotazu či podnětu elektronický podpis není požadován): podatelna@ctu.cz.
Datová schránka Českého telekomunikačního úřadu: identifikátor a9qaats.
U podání návrhu na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace je vyžadován postup dle zákona o poštovních službách, správního řádu (viz postup výše) a dodržení stanovené lhůty pro podání návrhu.
18.10.2017
Bez časového omezení.
Ti z vás, kteří navštěvují pravidelně naše internetové stránky, si určitě všimli, že se na nich objevila nová ikonka „mojeID“. Přes tuto službu se nyní můžete snadno a rychle přihlásit jak k novým anketám, tak i k několika tisícům dalších služeb na českém internetu. Nám na úřadě pak mojeID přináší nové možnosti v komunikaci s vámi, občany obce Holasice. Více informací naleznete zde.