Životní situace
Životní situace jsou strukturované popisy řešení úkonů ve vztahu k orgánům veřejné moci. Jednotlivé popisy mají přesně danou strukturu, kterou při zveřejnění zadává a za správnost návodu odpovídá vždy uvedený zveřejňující subjekt.
Popisy jsou centrálně spravovány redakcí, která ve spolupráci se zveřejňujícím subjektem provádí zveřejnění životní situace a její následné aktualizace.
Každý záznam životní situace obsahuje odkaz na stránku zveřejňujícího subjektu, případně další informace (odkaz na zákony, články, rejstříky, elektronické formuláře).
Systém umožňuje zobrazit všechny životní situace, které byly konkrétním subjektem zveřejněny.
« Zpět na Strom životních situací
Prominutí (příslušenství) daně
3. Pojmenování (název) životní situace
Prominutí (příslušenství) daně
4. Základní informace k životní situaci
Pokud tak zákon stanoví, má orgán veřejné moci pravomoc zcela nebo částečně prominout daň nebo její příslušenství.
K prominutí daně či příslušenství daně může dojít od vzniku daňové povinnosti až do doby uplynutí lhůty pro placení daně, a to i poté, kdy došlo k její úhradě.
Příslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení, jsou-li ukládány nebo vznikají-li podle daňového zákona. Úroky, penále a pokuta za opožděné tvrzení daně sledují osud daně.
Zákon stanoví možnost promíjení v ustanoveních:
A.
Ust. § 260 daňového řádu upravuje hromadné prominutí daně nebo příslušenství daně, kdy se promíjí daň nebo příslušenství všem daňovým subjektům, jichž se důvod prominutí týká.
Ministr financí může z moci úřední (a to i na základě podnětu) zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně:
- z důvodu nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů, nebo
- při mimořádných, zejména živelních událostech.
B. Od 1. ledna 2015 je možné v souladu s
§ 259a - 259c daňového řádu prominout příslušenství daně, a to penále, úroky z prodlení a úroky z posečkané částky.
Správce daně může prominout penále, pokud byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož doměření povinnost uhradit penále vznikla. Správce daně na základě posouzení rozsahu součinnosti daňového subjektu v rámci postupu vedoucího k doměření daně z moci úřední může prominout až 75 % penále. Při tom není vázán návrhem daňového subjektu. Žádost o prominutí penále lze podat nejpozději do 3 měsíců ode dne právní moci dodatečného platebního výměru, kterým bylo rozhodnuto o povinnosti uhradit penále.
Dále může daňový subjekt od 1. ledna 2015 požádat o prominutí úroku z prodlení a úroku z posečkané částky, pokud byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož neuhrazení úrok vznikl. Správce daně může zcela nebo zčásti prominout úrok z prodlení nebo úrok z posečkané částky, pokud k prodlení s úhradou daně došlo z důvodu, který lze s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit. Při tom není vázán návrhem daňového subjektu. Při posouzení rozsahu, ve kterém bude úrok prominut, správce daně zohlední skutečnost, zda ekonomické nebo sociální poměry daňového subjektu zakládají tvrdost uplatněného úroku, a četnost porušování povinností při správě daní daňovým subjektem.
Výše uvedená příslušenství daně lze prominout za předpokladu, že vznikla po 31. prosinci 2014. Úrok z posečkané částky vzniklý před 1. lednem 2015 může být prominut podle dosavadních právních předpisů.
Prominutí daně nebo příslušenství daně není možné, pokud daňový subjekt nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu, v posledních 3 letech závažným způsobem porušil daňové nebo účetní právní předpisy. Pokud právnická osoba závažným způsobem poruší daňové nebo účetní právní předpisy, hledí se pro účely posouzení splnění podmínky uvedené v předchozí větě na osobu, která byla v době tohoto porušení v této právnické osobě členem statutárního orgánu, jako by je také porušila.
- Daň promíjí Generální finanční ředitelství.
- K prominutí daně může dojít v kterémkoliv stádiu daňového řízení.
- Generální finanční ředitelství může z důvodů hodných zvláštního zřetele zcela nebo zčásti prominout odvod za porušení rozpočtové kázně nebo penále za prodlení s ním, s výjimkou odvodu neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků podle § 44 odst. 2 písm. a) a b) rozpočtových pravidel.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Oprávněné osoby se liší podle jednotlivých situací uvedených výše v bodě 04 pod písmeny A - D:
C. Žádost může podat daňový subjekt (fyzická či právnická osoba), v některých případech může podat ručitel podnět.
D. Žádost může podat fyzická osoba, právnická osoba nebo organizační složka státu, která se porušení rozpočtové kázně dopustila, a to prostřednictvím finančního úřadu, který odvod nebo penále uložil.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínky a postup pro řešení se liší podle jednotlivých situací uvedených výše v bodě 04 pod písmeny A - D:
A. Existence důvodů zřetele hodných, tj. vyměření a předepsání daně či příslušenství daně, kde mají významnou úlohu:
- nesrovnalosti vyplývající z uplatňování daňových zákonů, nebo
- mimořádné, zejména živelní události.
B. Prominutí části penále:
- Byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož doměření povinnost uhradit penále vznikla.
- Žádost byla podána do 3 měsíců ode dne právní moci dodatečného platebního výměru, kterým bylo rozhodnuto o povinnosti uhradit penále.
- Daňový subjekt nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu, v posledních 3 letech závažným způsobem neporušil daňové nebo účetní právní předpisy.
- Posoudí se rozsah součinnosti daňového subjektu v rámci postupu vedoucího k doměření daně z moci úřední a četnost porušování povinností při správě daní daňovým subjektem.
Prominutí úroku z prodlení a úroku z posečkané částky:
- Byla uhrazena daň, v důsledku jejíhož neuhrazení úrok vznikl.
- Daňový subjekt nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu, v posledních 3 letech závažným způsobem neporušil daňové nebo účetní právní předpisy - k prodlení s úhradou daně došlo z důvodu, který lze s přihlédnutím k okolnostem daného případu ospravedlnit.
- Ekonomické nebo sociální poměry daňového subjektu zakládají tvrdost uplatněného úroku a posoudí se četnost porušování povinností při správě daní daňovým subjektem.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Žádost či podnět mohou být podány:
- ústně do protokolu u příslušného správce daně,
- písemně (v listinné podobě), a to buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo osobně přímo u správce daně; písemná podání musí být vlastnoručně podepsána osobou, která podání činí, nebo
8. Na které instituci životní situaci řešit
B. Žádost o prominutí příslušenství daně ve smyslu
§ 259a - 259c daňového řádu se podává u správce daně příslušného ke správě daně, k níž se váže příslušenství, o jehož prominutí je žádáno, v době podání žádosti o prominutí.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Obraťte se na orgán veřejné moci uvedený v bodu 08.
Před osobní návštěvou se informujte o úředních hodinách pro veřejnost.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
K žádosti, resp. k podnětu je třeba přiložit všechny doklady a důkazní prostředky, které podporují tvrzení a důvody v podnětu uváděné.
V případě osobního jednání je úřední osoba oprávněna požadovat předložení průkazu totožnosti.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Poplatková povinnost se liší podle jednotlivých situací uvedených výše v bodě 04 pod písmeny A - D:
A. V případě podnětu k prominutí daně nejsou poplatky stanoveny.
C. V případě žádosti o prominutí daně darovací a daně z převodu nemovitostí nejsou správní poplatky stanoveny.
Poplatek lze uhradit např. vylepením kolkové známky na žádost či uhradit v hotovosti na pokladně územního pracoviště finančního úřadu, pokud rozhodnutí o prominutí vydává finanční úřad.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Podání lze učinit datovou zprávou:
- odeslanou prostřednictvím datové schránky do datové schránky správce daně,
- opatřenou uznávaným elektronickým podpisem a odeslanou prostřednictvím aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)", která je pro podání v daňových věcech elektronickou podatelnou správce daně; podání v daňových věcech nelze zasílat na e-mailovou adresu podatelny konkrétního správce daně,
Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno některým z výše uvedených způsobů elektronické komunikace, nebo písemně, popř. ústně do protokolu.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
21. Nejčastější dotazy
Může o prominutí daně nebo příslušenství daně podle daňového řádu rozhodovat finanční úřad?
Rozhodnutím se promíjí daň všem daňovým subjektům, jichž se důvod prominutí týká.
Rozhodnutí se oznamuje zveřejněním ve finančním zpravodaji.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Generální finanční ředitelství
Odbor právní a daňového procesu
Lazarská 7
117 22 Praha 1
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Při aplikaci prominutí příslušenství daně je třeba brát v úvahu problematiku veřejné podpory podle článku 107, 108 a 109 Smlouvy o fungování Evropské unie, Nařízení Rady (ES) č. 659/1999, Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013, Nařízení Komise (EU) č. 1408/2013, Nařízení Komise (EU) č. 717/2014 a Nařízení Komise (EU) č. 360/2012.